Waarom is webdesign belangrijk?
Elk bedrijf en iedere organisatie heeft tegenwoordig een eigen website. Maar dat betekent niet dat een website ook voor elke organisatie even belangrijk is. Sommige bedrijven hebben een verdienmodel dat zich focust op online en ze verkopen dan online zelfs de meeste producten. Andere bedrijven willen vooral achtergrondinformatie bieden bij hun activiteiten die zich vooral offline afspelen. Of misschien heeft jouw organisatie wel helemaal geen commercieel doel. Hoe het ook zit: je website en een goed design van je website zijn altijd belangrijk. Hieronder lees je waarom.
Een slechte website kost omzet
Goed webdesign is net als nette kleren en een verzorgd uiterlijk: een soort visitekaartje van jezelf. Mensen vormen zich vaak direct een oordeel over andere mensen, maar ook over organisaties. En een eerste indruk maak je maar één keer. Het is natuurlijk logisch dat organisaties die geld verdienen met online activiteiten ook een goede website moeten hebben. Maar het ligt minder voor de hand dat organisaties zonder een sterk ontwikkeld online verdienmodel kunnen lijden onder een slechte website. Tegenwoordig is iedereen overal online en alles en iedereen wordt dan ook online gecheckt. Wanneer potentiële klanten geconfronteerd worden met de naam van je organisatie, wordt deze vaak direct gegoogeld. Daarom is het ook beter om geen website te hebben dan een slechte website.
Zet je doelgroep centraal
Hoewel een slechte website not done is, is helemaal geen website hebben dat eigenlijk ook. Je doelgroep wil je leren kennen, dus waarom zou je je verstoppen? Heb je misschien iets te verbergen? Kies dus voor een website die niet alleen vertelt wat je te vertellen hebt, maar dat ook doet op een manier die je bezoekers waarderen. Hoe je dat doet, kun je eenvoudig te weten komen. Bij hun bezoek aan je website laten ze je indirect van alles weten over wat ze van je website en je organisatie vinden. Bijvoorbeeld door de duur van hun bezoek, het aantal pagina’s dat ze bekeken hebben en met eventuele handelingen die ze daar verricht hebben. Doe daar je voordeel mee. Doe meer van wat goed is en snoei in wat je bezoekers niet kunnen waarderen. Zo is webdesign tegenwoordig een proces dat nooit af is. Een goede website is vooral een website die constant in beweging is.
Een website is één geheel
Onoverzichtelijkheid is een van de meest duidelijke kenmerken van een slecht ontworpen website. Zo’n website wil teveel vertellen, maar mist een centrale boodschap. Een goed ontworpen website heeft een duidelijk concept met daaruit voortvloeiend een herkenbare huisstijl en tone-of-voice. Als je organisatie buiten het web al bestond, dan is het concept van je organisatie ook het vertrekpunt voor het concept van je website. Dat is best een simpel uitgangspunt, maar het wordt toch snel over het hoofd gezien wanneer niet goed wordt nagedacht over het design van een website. Onderschat dus nooit de kracht van duidelijkheid en herhaling.