• Print
close

Design van je website

Design van je website

Waar moet het design van je website aan voldoen?

Een website starten wordt steeds makkelijker. Veel mensen maken zelf een website of laten dit doen door een ander. In beide gevallen zal je moeten nadenken over het design. Hoe moet de website eruit zien? Welke look and feel past bij jouw bedrijf of product? In deze blog lopen we kort langs wat de belangrijkste vereisten zijn voor het ontwerpen van een nieuwe website.

De bezoeker staat centraal

Wie zijn de bezoekers van jouw website en waarom bezoeken zij jouw website? Het succes van elke website hangt af van de mate waarin de site in de behoeften van de bezoeker voorziet. Belangrijk is daarom dat de bezoeker altijd als uitgangspunt wordt genomen. Stel jezelf bijvoorbeeld eens de volgende vragen: welk probleem heeft mijn bezoeker? Welke vragen heeft hij of zij? Datgene wat jouw website te bieden heeft, moet de bezoekers natuurlijk meerwaarde bieden. Dat zorgt ervoor dat ze ook in de toekomst terugkomen naar jouw website.

Iedere website is anders

Het is heel belangrijk dat je website als één geheel oogt. De vormgeving, tone-of-voice, de content en de belevingswereld van de bezoeker moeten vloeiend in elkaar overlopen. Dat begint met een duidelijk logo bovenaan, een bij voorkeur bondig menu en het duidelijk indelen van de website. Zorg op die manier voor een uitstraling die past bij jouw bedrijf en product, en een tone-of-voice die aansluit bij je doelgroep. Zo voelt de doelgroep zich aangesproken en zal je een hogere conversie hebben.

Interactie

Om de bezoekers van de website de informatie te kunnen bieden die ze zoeken, is het soms nodig om met ze in gesprek te gaan. Een contactformulier vormt een optie, maar is vandaag de dag soms te langzaam. Gelukkig zijn interactiemogelijkheden goed schaalbaar, zodat deze passen bij het ambitieniveau van je website. Grote webshops hebben een omvangrijke klantenservice en tientallen medewerkers die onder andere via social media met de klant in contact komen. Als kleinere website kun je werken met reviews, de social mediakanalen waar je zelf participeert en bezoekers de mogelijkheid bieden om reacties onder bijvoorbeeld blogposts of producten te kunnen plaatsen. Dat zorgt niet alleen voor meer interactie met jou, maar ook tussen de bezoekers onderling.

Less is more

Het is tegenwoordig steeds belangrijker dat de content van je website bondig is. Veel van jouw bezoekers zullen namelijk slechts korte tijd op je website kijken. Daarom is het slim direct en to-the-point te zijn, en ervoor te zorgen dat je website overzichtelijk is. Maak visueel wat je kan (werk met afbeeldingen) en wanneer je echt niet om tekst heen kan, gebruik dan korte alinea’s en goede bulletpoints. Het is bovendien meer dan de moeite waard om het aantal pagina’s van je website te beperken. Uitgebreide menustructuren met uitklapmenu’s onder uitklapmenu’s zijn niet meer van deze tijd.

No Comments

Leave a reply

Post your comment
Enter your name
Your e-mail address

Story Page